Pulsmätare – Bättre kontroll på träningen

Pulsmätare

Att träna med en pulsmätare ger så enormt mycket bättre kontroll på träningen än vad man annars får. Jag började användare en pulsmätare för ungefär 3 år sedan och idag känner jag att jag inte kan vara utan den när jag tränar.

Jag började med en ganska enkel modell som samlade in träningsdata men som tyvärr saknade GPS. Så för ungefär ett år sedan så uppdaterade jag min träningsklocka så den även hade inbyggd GPS.

Möjligheten att under träning hålla koll på pulsen är dock något som jag haft ett tag och det är så användbart att jag idag inte kan vara utan funktionen. Ungefär en gång i veckan så tränar jag intervaller och då är pulsen måttstocken för passet som visar om jag går tillräckligt hårt på intervallerna. När jag springer längre sträcker som t.ex. halvmarathon så har jag en bra uppfattning om vilken puls jag inte bör ligga över för att inte slösa på energin onödigt mycket. Detta hjälper mig om jag vill hålla en fart nära max.

Detsamma gäller såklart när jag deltar i diverse motionslopp under året. Göteborgsvarvet är ett exempel där jag verkligen får användning av pulsklockan och dess pulsmätare. Det är så lätt att glida med och allting känns så bra men lägger man sig för högt så kommer man också få känna på det senare under loppet och därför är det bra att lägga sig där man tänkt ligga.

Nu brukar pulsen bara vara en del av det jag tittar på. Om underlaget är plant så vet jag t.ex. vilken hastighet jag ska ha och då tittar jag ofta på det istället. Men så fort det kommer en lång bro eller något så är pulsen en bättre mätvärde att kolla på om man inte vill ta ut sig för mycket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *